3 stjerner

Periode:
28. juni til 6. juli 2010 – 2. stop på sommerferien

Vi fulgtes fortsat med Gurli & Niels Henrik, men mødte også Pia og Claus på pladsen. De var kørt nogle dage før os.

Pris:
Vi kom af med 1.455 kuna (ca. 1.500 kr.) for 2 personer i 8 dage. Lassens slap med ca. 2.200 kuna for 4 voksne og 1 barn (skiller ved 12 år).

Bad og varmt vand til opvask er gratis.

Internetcafé ved indgangen, hvor man kan sidde med sin egen bærbare. Adgangen koster 30 kuna for ½ time og 40 kuna for 1 time. Man behøver ikke at bruge hele tiden på én gang.

Karin fik 50 min. massage, til 220 kuna.

Færgeturen til Rovinj koster 10 kuna pr. person og tager ca. 15 minutter.

Facit:
En stor plads, lige ned til Adriater-havet. Pæne og rene toiletforhold, her bliver gjort rent mange gange om dagen. Rigeligt med varmt vand, undtagen når man skal i bad lige omkring kl. 18.30 hvor alle skal i bad – så kniber det for de sidste.

Når man ankommer, får man en liste over hvornår de ledige pladser er reserveret fra, og så er der ellers mulighed for at gå rundt og finde den plads, man gerne vil have. Der er både ”danskerpladser” – dem uden skygge – og pladser med træer, som giver tilpas skygge. Pladserne fås i alle størrelser og også nogle med direkte udsigt til vandet. Men disse er typisk reserveret, så når man bare kommer, er det svært at få en af dem.

Der er mange toiletbygninger godt fordelt på pladsen, et lille supermarked og en reception med internetcafe. Aktiviteter for børn er der også, man kan leje pedalbåde og bruge vandrutsjebanen. Om aftenen er der musik og dans på terassen ved havnen.

Rovinj er en meget smuk gammel by, hvor den gamle bydel ligger på en lille halvø, som er domineret af en stor domkirke. I byen er der mange små boder og forretninger, så der er rigelig mulighed for at shoppe.

Ellers er der omkring 40 km til Pula, hvor især Colosseum er værd at se. Og ca. det samme til Pazin, hvor der er et stort marked den første tirsdag i hver måned. (Det kom vi dog ikke til i år, da vi brugte denne dag på at flytte)

Alt i alt en dejlig plads, med god service og gode forhold.

I øvrigt om opholdet:
Vi ankom kl. 17.15 mandag den 28. juni, efter en køretur på 460 km fra Skt. Johann i Østrig. Turen tog ca. 7 timer med de nødvendige pauser, når der er børn med. Carina kørte igen med os, så Gurli og Niels Henrik kun havde drengene med i deres bil. Selve turen var stort set begivenhedsløst, så det var jo rart.

Efter ankomsten til Amarin cyklede Niels Henrik og Karin en runde, for at finde de pladser, vi ville have. Vi valgte pladserne 64 og 65, lige ved siden af en toiletbygning. Vi havde faktisk kortere til toilettet end derhjemme… J

Pladserne var noget små og vi lå lidt klemt sammen. Men tæt ved Pia og Claus, som lå på 235 en lille tand højere op.

Der var omkring 1 km til den klippestrand vi plejer at bade fra og kun 200 m ned til havnen, hvorfra færgen til Rovinj går.

Da vi ankom, havde Pia og Claus allerede forberedt aftensmaden, med salat og kartofler. Niels Henrik havde en steg, som trængte til at blive spist, så den blev skåret ud til bøffer. Hyggeligt, at vi ikke behøvede at blive helt færdige med at sætte op, før vi kunne sætte os til aftensmadsbordet.

Dagen efter startede Pia, Claus og Karin med en morgenløbetur på ca. 3 km. Derefter gik hele banden ned til broen for at få en morgendukkert inden morgenmaden. Den var tiltrængt, for efter løbeturen var vi noget ophedet.

Ellers gik dagen med strandtur om formiddagen, hjem til frokost, slappe lidt af (cykle en tur og købe ind til aftensmaden) strandtur igen med lidt snorklen og derefter hjem og grille til aftensmad. Ved snorkelturen om eftermiddagen så vi en stor gople, som sikkert var ½ m i diameter. Så savner man altså sit undervandskamera!

Onsdag tog vi efter morgendukkerten og morgenmaden båden ind til Rovinj. Gurli og Niels Henrik handlede badesko, dykkermaske og flapper og så gik vi en runde i byen. Ved frokosttid tog vi båden hjem igen og efter frokost tog vi bilen ind til byen for at handle lidt dagligvarer. Det er trods alt billigere at handle i et lokalt supermarked end i shoppen på campingpladsen.

Om eftermiddagen tog vi til stranden igen og Niels Henrik og børnene afprøvede deres nyindkøbte snorkeludstyr med stor succes. Bl.a. så vi en blæksprutte på 25-30 cm længde – spændende! Grillmad igen til aftensmad, denne gang med bagte kartofler til. Mums! Denne dag blev det også til en lille aftengåtur.

Torsdag, den 1. juli var Niels Henrik med ude at løbe, sammen med Pia, Claus og Karin. Pia tog en længere rute, mens Niels Henrik og Karin nøjedes med den korte på lidt over 3 km. Den tog så 23 minutter… Herefter trængte vi i alvorlig grad til en dukkert. Da der ikke var andre der ville med, var det kun løberne, der hoppede i vandet. Til gengæld svømmede vi så over til den anden mole og tilbage igen. smiley

Ellers gik dagen stort set med programmet bade, spise, bade, spise, bade, drink, spise, god nat…

Fredag fulgte vi nærmest torsdagens program med undtagelse af løbeturen smiley Aftensmaden var grillmad, vi havde en roastbeef med hjemmefra, som nu trængte til at spist. Sammen med en gang naan-brød på grill og en grøntsagsbakke er det altså alle tiders aftensmad.

Lørdag valgte vi at køre en tur til Pula efter løbe- og morgenbadeturen (hvor det i øvrigt for første gang lykkedes Pia at springe i fra molen! Succes!) Vi så Colosseum, og mødte en gladiator J Frokosten indtog vi i Pula by, hvor vi fandt et lille pizzaria i en sidegade. 15 kr. for ½ l øl og 40 kr. for en pizza – det er vel ok priser…

Da vi kom hjem, læssede vi cyklerne med drikkevarer i form af rød-, hvid- og rosévin, pølser, brød, salat og Pia & Claus’ gasgrill og cyklede ud til klipperne. Her nød vi pølserne med tilbehør og badede i det dejlige Adriaterhav.Den sidste snorkeltur foregik i solnedgangens svindende lys – her så vi en (vist nok temmelig død) 8-armet blæksprutte.

Søndag brugte vi så på at slappe af efter anstrengelserne. Pia og Claus havde sidste dag på Amarin, da de ville en tur op til Umag, inden de skulle hjem. Efter grillmaden om aftenen gik vi andre en tur ned til pool-området, hvor der var live-musik. Denne nød vi til en øl eller lidt rødvin, mens børnene fik en sodavand. Som i øvrigt kostede det samme, som øllen – selv om der kun var halvt så meget i…

Mandag den 5. startede overskyet, så en hurtig beslutning var at køre til Rovinj og se domkirken. Allerførst var der dog løbeturen (kun Pia og Karin denne gang) og morgenbadet.

Vi har ikke været i domkirken i Rovinj tidligere, så det var også en premiere for os. Henrik og Karin gik en tur op i tårnet – herfra er der bare en udsigt, som slår alt. Man kan se helt over til campingpladsen og se havnen til begge sider af halvøen. Men det er godt nok nogle hønse-stiger at kravle op ad! Turen kan ikke anbefales, hvis man har bare en anelse højdeskræk… Trinene består af 8×5 cm bjælker, som for en stor dels vedkommende er slidt trekantede. Og der er bare laaangt ned!

Efter domkirken gik vi lidt rundt i byen og spiste frokost (pizza igen…) på en restaurant med havudsigt. Pizzaen var knap så god og billig som i Pula… til gengæld var betjeningen hyggelig smiley

Så var der lidt shopping i de forskellige butikker i Rovinj, mens vi også nød de gamle gader. Da vi kom hjem, tog vi en hurtig beslutning om at flytte. Vi var lidt klemt på vores pladser, og der var ikke ret meget luft omkring. Slet ikke efter at der kom en autocamper med mor og gammelmor (som nok var forbi de 80) og lagde sig lige bag os. Så vi startede med at pakke sammen og gøre klar til flytning om tirsdagen.

Tirsdag morgen skulle der jo lige bades igen, før vi spiste morgenmad og pakkede det sidste. Kl. 10.30 var vi klar til at forlade Amarin efter 8 dejlige dage. Det sidste syn var så en smuk 5-mastet skonnert.